Geschiedenis

In 2016 kwam het zoontje van een vrijwilliger van Radio JND op het idee om zijn speelgoed weg te geven aan kinderen die het thuis niet zo breed hebben. De vader van de jongen vond dit een bijzondere uitspraak van een jongen van 6 jaar oud en daarmee ontstond het initiatief voor een 24-uurs radiomarathon met als doel zoveel mogelijk gebruikt speelgoed in te zamelen voor Stichting van Kinderen voor Kinderen en Stichting Kinderen van de Voedselbank.

De actie was zo’n groot succes dat deze in 2017 nogmaals werd herhaalt, maar dan in een grote tent in de Koetshuistuin in Best, waar 72 uur live radio gemaakt werd voor de actie in samenwerking met Stichting van Kinderen voor Kinderen en Stichting Kinderen van de Voedselbank.

In 2018 werd op initiatief van de gemeente Eindhoven de actie voor Stichting Speelcadeau 72 uur live uitgezonden vanaf het Stadhuisplein.

De speelgoedinzameling was wederom een zeer groot succes en daarmee werd besloten in samenspraak met Stichting Eindhoven 247 om de actie in 2019 verder uit te breiden. Vanuit een glazenhuis op de Markt in Eindhoven werd 100 uur live radio gemaakt voor Stichting Speelcadeau.

In 2020 zou de actie wederom plaats vinden op de Markt in Eindhoven helaas kon dit geen doorgang vinden door de inmiddels bekende COVID-19 pandemie. Radio JND wilde het echter niet onopgemerkt voorbij laten gaan en besloot hierop om de actie vanuit de eigen studio’s toch door te laten gaan. Ondanks alle coronamaatregelen werd het wederom een groot succes.

2021
Vanuit de vrijwilligers van Radio JND, die zich al 5 jaar lang inzetten voor de actie, kwam het initiatief om het dit jaar nog grootser aan te pakken. Het idee is om zoveel geld bij elkaar te krijgen, zodat er nog meer kinderen blij gemaakt kunnen worden, maar dan met nieuw speelgoed. Naar aanleiding van dit idee is besloten om een stichting op te richten van waaruit dit plan gerealiseerd kan worden.

Stichting het Pakjeshuis is opgericht op 19 april 2021 met als doel om zoveel mogelijk geld bij elkaar te krijgen waarvan cadeaubonnen worden gekocht die door de voedselbanken in Brabant verdeeld worden onder de gezinnen die daarvoor in aanmerking komen.